دبستانی

مشاوره درسی دبستانی

دبستانی

مشاوره درسی دبستانی

مشاوره درسی دبستانی،

  • ۰
  • ۰

روش تدریس ( استثنا )

برای آموزش کلماتی مانند ( دو ، خود ، نوک و ... ) و کلا ( استثنا ) از روش خاصی استفاده می کنیم .

برای تدریس نشانه های قبلی با روش بخش کردن و صداکشی و معرفی نشانه ی جدید در کلمه ی کلید استفاده

می کردیم ؛ در حالی که روش تدرس این نشانه به صورت کلی آموزی است یعنی اینکه این کلمات را نه بخش

می کنیم و نه صدا می کشیم .

روش تدریس :

کلمه ی ( دوست ) و ( ورزش ) را که قبلا خوانده ایم روی تابلو بنویسید. نشانه های ( و ) در هر دو کلمه را با

رنگ دیگری بنویسید . در کلمه ی دوست اشاره به همین نشانه کنید و سوال کنید که این چه صدایی است ؟

می گویند و ( او  و ) و در ورزش که خواهند گفت : و ( واو ) . حالا در جدول حروف نیز به همین دو صدا

( مصوت و غیر اول ) و ( صامت و ) اشاره کرده تا دانش آموزان آن ها را با صدای بلند بخوانند . بگویید : این

شکل صدای دیگری هم داره که امروز آن را یاد خواهیم گرفت .

تصویر عنوانی بزرگ را روی تابلو نصب کنید و کلمات خورشید ، دو ، می خورد و ... را از آن استخراج کنید .

سپس کارت های تصویری کوچک را هم نشان داده و روی تابلو نصب کنید .

این نکته ی بسیار مهم را برای دانش آموزان توضیح دهید که برای آموزش کلمات خورشید ، نوک و ... آن ها را

بخش و صدا کشی نمی کنیم .

روی تابلو بنویسید ( خورشید ). بگویید : بچه ها می نویسیم خورشید اما می خوانیم خُرشید .( بدون صدا کشی )

روی تابلو بنویسید ( نوک ) . بگویید : بچه ها می نویسیم نوک اما می خوانیم نُک . ( بدون صدا کشی )

توضیح دهید که این نشانه ( و ) صدای سومی هم دارد که همان ( اُ ) است . به مصوت ( اُ ) اشاره کنید .

بگویید که در این کلمه ها می نویسیم ( و ) اما می خوانیم ( ) .

توضیح دهید که فقط و فقط کلمه هایی را با این روش بنویسند و بخوانند که شما آن ها را حالا یاد خواهید داد .

پس :

کلمه های : خورشید ، نوک ، دو ، خوش آواز ، خوش مزه ، روشن ، می خورد ، نوروز و خودکار را روی تابلو

بنویسید تا آن ها را بخوانند یا شما بخوانید تا آن ها جواب دهند .

دوباره توضیح بفرمایید که : می نویسیم خورشید اما می خوانیم خُرشید. می نویسیم نوک اما می خوانیم نُک و ...

چند نفر از دانش آموزان روی تابلو از روی همین کلمه ها بخوانند و دیگران جواب دهند . سپس به صورت جمعی

از روی آن ها بخوانند .

نکته : برای مصدر (خوردن) چند فعل آن مانند : می خورد - خوردم – خورد – نمی خورم و ... را تمرین کنید .

کتاب فارسی را باز کرده و از روی درس بخوانند . و نشانه را معرفی کنید .سپس کتاب کار را نیز انجام دهند .

و در کلاس و در دید دانش آموزان نصب کنید تا ( A می توانید این واژه ها را با اندازه ی بزرگ نوشته ( کاغذ 4

چند روزی آن ها را به خوبی ببینند و بخوانند تا در حافظه ی بلند مدتشان جا بگیرد .

برای مشق نیز همین کلمات را بدهید تا بنویسند یا جمله سازی کنند . ممکن است چند روزی دانش آموزانی

دچار اشتباه شوند اما مطمئن باشید با تکرار و تمرین تمامی دانش آموزان آن ها را یاد خواهند گرفت .

مطلب مهم دیگه اینکه به دانش آموزان یادآور شوید همان طور که فقط همین کلمه ها را با ( استثنا )

می نویسند ، کلمه هایی را که قبلا خوانده اند مثل ( خُدا - دُرست – خُروس و ... ) را مثل قبل بنویسند .


منبع: قلم چی
  • ۹۸/۰۴/۱۷
  • شهربانو دوستی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی