دبستانی

مشاوره درسی دبستانی

دبستانی

مشاوره درسی دبستانی

مشاوره درسی دبستانی،

۳۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انتخاب بهترین روش برای درس خواندن کودکان به سبک یادگیری آن‌ها بستگی دارد. همچنین فراهم کردن محیط آرام برای درس خواندن، پاداش دادن، مشارکت با او در درس خواندن و ... از روش‌های تشویق کودکان به درس خواندن به شمار می‌آید.

بهترین روش برای درس خواندن کودکان و نحوه تشویق کودکان به درس خواندن
ستاره | سرویس مادر و کودک -
 اینکه کودک شما بازی را به درس خواندن ترجیح می‌دهد تنها مشکل شما نیست و بسیاری از والدین با آن درگیر هستند. همچنین یکی دیگر از مشکلات کودکان در زمان درس خواندن فراموش کردن مطالب بعد از یادگیری و یا عدم یادگیری مطالب است. در صورتیکه با این مشکل روبه رو هستید، احتمالا کودک شما روش اشتباهی برای درس خواندن انتخاب کرده است. کودکان دارای سبک‌های یادگیری متفاوتی هستند و روش درس خواندن را باید بر اساس سبک یادگیریشان انتخاب کنند. در این مطلب به بررسی سبک یادگیری، بهترین روش برای درس خواندن کودکان، روش‌های تشویق کودکان به درس خواندن و نحوه صحیح رفتار با بچه‌های درس نخوان می‌پردازیم.


سبک یادگیری در کودکان

سبک یادگیری هر کودکی ممکن است با سایر دوستانش متفاوت باشد و استفاده از یک روش یکسان برای درس خواندن و یادگیری در کودکان اشتباه است. شناخت سبک یادگیری یک عامل مهم برای انتخاب بهترین روش درس خواندن کودکان است.

۱. یادگیری تصویری

در صورتیکه کودک شما با شنیدن نام چیزی، اول تصویر آن را به خاطر می‌آورد یعنی دارای یادگیری تصویری است. اکثر افراد دارای این سبک یادگیری هستند. بهترین روش برای درس خواندن کودکان دارای این سبک، یادگیری با استفاده از تصاویر، نمودار، نوشتن و ویدئو است.

۲. یادگیری جنبشی

در صورتیکه کودک شما دارای سبک یادگیری جنبشی باشد، بعد از شنیدن نام یک حیوان درنده احتمالا اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد جنس پوست آن و دندان‌های تیزش است. این کودکان ترجیح می‌دهند تا به صورت تجربی و عملی مطالب را بیاموزند و خواندن کتاب و متن به یادگیری در این افراد کمک زیادی نمی‌کند. مثلا زمانیکه می‌خواهید عملکرد اتومبیل را به این کودکان آموزش دهید، بهتر است به جای مجبور کردن او به خواندن مطالب اجازه دهید تا او از نزدیک یک اتومبیل را ببیند و نحوه کار آن را برایش توضیح دهید. این کودکان بسیار پرسشگر هستند و تا زمانیکه چیزی به درستی برای آن‌ها مفهوم و اثبات نشود آن را یاد نمی‌گیرند. سعی کنید متناسب با سنشان، پاسخ قانع کننده‌ای برای سوالات آن‌ها بیابید.

۳. یادگیری شنیداری

در صورتیکه کودک شما بعد از شنیدن نام سگ اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد صدای آن است یعنی دارای سبک یادگیری شنیداریست. بهترین روش برای آموزش به این کودکان استفاده از شعر، موسیقی و صدای ضبط شده است.

۴. یادگیری شفاهی

یادگیری شفاهی یکی دیگر از سبک‌های یادگیری است. کودکان دارای این سبک یادگیری به راحتی احساسات خود را بیان می‌کنند و می‌توانند آن را بنویسند. این کودکان از گوش دادن به موسیقی و تلفظ لغات دشوار لذت می‌برند. استفاده از دو مهارت تکلم و نوشتن به طور همزمان قدرت یادگیری در این کودکان را افزایش می‌دهد. مرور مطالب با صدای بلند همراه با نوشتن، بهترین روش برای درس خواندن کودکان دارای سبک یادگیری شفاهی است. همچنین استفاده از تکنیک مخفف سازی برای این کودکان مفید است. مثلا برای به خاطر سپردن آثار یک نویسنده کافی است حرف اول هر یک از آثار او را در کنار یکدیگر قرار داده و یک کلمه بسازند.
 

بهترین روش برای درس خواندن کودکان و نحوه تشویق کودکان به درس خواندن
بهترین روش برای درس خواندن در کودکان

برخی از کودکان مطالب را بعد از یادگیری سریعا فراموش می‌کنند. انتخاب بهترین روش برای درس خواندن در کودکان علاوه بر کوتاه کردن زمان مطالعه، میزان یادگیری را افزایش می دهد و کمک می‌کند مطالب برای مدت طولانی تری در حافظه آن‌ها ماندگار شوند.

۱. خواندن با صدای بلند

در برخی مواقع استفاده از قدرت شنوایی و بینایی به طور همزمان بهترین روش برای درس خواندن کودکان است. برای اینکار از کودکتان بخواهید در زمان مطالعه برخی از مطالب را با صدای بلند بخواند تا در ذهنش تثبیت شود. همچنین بعد از مطالعه قسمتی از درس از او بخواهید تا فکر کند می‌خواهد آن را به شخص دیگری آموزش دهد. در این شرایط باید مطالب و مفهوم آن را با صدای بلند توضیح دهد تا قدرت شنواییش هم درگیر یادگیری شود.

۲. خواندن همراه با یادداشت برداری

یادداشت برداری از نکات مهم در زمان مطالعه است و به تثبیت مطالب در ذهن کمک می‌کند. کودک می‌تواند در زمان مرور درس مجددا به یادداشت‌ها نگاهی انداخته و سریعا مطالب مهم را به یاد آورد.

۳. استفاده از فلش کارت

نوشتن نکات مهم، فرمول‌ها و کلمات کلیدی بر روی فلش کارت‌ها یکی از بهترین روش‌های یادگیری است. همچنین شما یا کودکتان می‌توانید نکات مهم را روی کاغذ‌های یادداشت چسب دار نوشته و آن را در اطراف اتاق بچسبانید.
 

بهترین روش برای درس خواندن کودکان و نحوه تشویق کودکان به درس خواندن
۴. درس خواندن گروهی

درس خواندن گروهی بهترین روش برای درس خواندن کودکانی است که دوست ندارند به تنهایی درس بخوانند. هنگام درس خواندن گروهی، کودک شما هر آنچه را که  بلد است می‌تواند به سایر دوستانش آموزش دهد، اینکار باعث افزایش انگیزه او برای درس خواندن می‌شود، همچنین لازم نیست وقت زیادی برای رفع اشکالات خود بگذارد و به راحتی می‌تواند آن‌ها را از سایر دوستانش که تسلط بیشتری بر روی مطالب دارند بپرسد.
 

بهترین روش برای درس خواندن کودکان و نحوه تشویق کودکان به درس خواندن
۵. خط کشیدن زیر نکات مهم

خط کشیدن زیر نکات مهم درس بهترین روش برای درس خواندن کودکان دارای سبک یادگیری بصری است. برای اینکار از کودکتان بخواهید ابتدا مطالب را به طور کامل مطالعه کند و سپس زیر نکات مهم آن خط بکشد. فراموش نکنید که اگر تمام توجه کودک به جای درک مطالب معطوف به پیدا کردن نکات مهم درس باشد، این روش به یادگیری کمک نمی‌کند.

۶. خلاصه نویسی

از کودکتان بخواهید بعد از مطالعه کامل مطالب، هر آنچه که فهمیده است را به صورت خلاصه یادداشت کند. خلاصه‌نویسی نسبت به یادداشت برداری و خط کشیدن زیر نکات مهم درس روش بهتریست.
 

بهترین روش برای درس خواندن کودکان و نحوه تشویق کودکان به درس خواندن
۷. آموزش به کمک بازی

بهترین روش برای درس خواندن کودکانی که دارای سبک یادگیری جنبشی هستند، آمیختن بازی و درس با یکدیگر است. از این روش می‌توانید برای یادگیری زبان انگلیسی، ریاضیات و ... استفاده کنید. مثلا برای یاد دادن لغات انگلیسی به کودکان، حروف الفبا را روی تعدادی کاغذ نوشته و داخل ظرفی بریزید. سپس یک کاغذ انتخاب کنید و از کودک بخواهید تمام کلماتی که با آن حرف شروع می‌شوند را بگوید. انجام اینکار به صورت گروهی تاثیر زیادی بر روی یادگیری دارد.
 

بهترین روش برای درس خواندن کودکان و نحوه تشویق کودکان به درس خواندن
روش‌های تشویق کودکان به درس خواندن

بسیاری از کودکان از اهمیت درس خواندن بی خبرند و بازی‌های کامپیوتری، فوتبال و ... را بر درس خواندن ترجیح می‌دهند. در چنین شرایطی والدین می‌توانند آن‌ها را به درس خواندن تشویق کرده و انگیزه‌شان را افزایش دهند. برخی از روش‌های علاقه مند کردن کودک به درس عبارتند از:

۱. درباره آنچه یاد می‌گیرد سوال کنید

بعد از بازگشت کودک از مدرسه زمانی را به او اختصاص دهید و از او بخواهید مطالبی که آن روز در مدرسه آموخته است را به شما آموزش دهد. در مورد اتفاقات مدرسه با او گفتگو کنید و از او بپرسید کدام مطالب برایش جذاب‌تر بوده‌اند. اینکار باعث مرور مطالب درسی شده و یادگیری او را افزایش می‌دهد.

۲. در زمان درس خواندن کنار کودکتان بمانید

در زمانیکه کودکتان مشغول درس خواندن است، کنار او باشید و مشغول انجام دادن کار‌های خانه یا محل کارتان شوید. فراموش نکنید که استفاده از لپ تاپ و گوشی در این زمان کودکتان را به فکر بازی‌های کامپیوتری می‌اندازد.

۳. محیط مناسبی برای درس خواندن کودکتان فراهم کنید

صداهایی مانند موسیقی و تلویزیون، بلند صحبت کردن اعضای خانواده و ... از عواملیست که تمرکز کودک شما را به هم می‌زنند. از کودکتان بپرسید دوست دارد در اتاق نشیمن درس بخواند یا در اتاق خودش. سپس یک محیط آرام برای او فراهم کنید. همچنین تیز نگه داشتن مداد، فراهم کردن پاک کن، دفترچه یادداشت و ... در زمان درس خواندن برای کودکتان باعث می‌شود تا وقتش را به بهانه تیز کردن مداد یا گشتن دنبال وسایلش تلف نکند.

۴. به او جایزه بدهید

در صورتیکه کودکتان نمرات خوبی گرفت می‌توانید به او پاداش دهید، مثلا برایش بستنی بخرید یا او را به پارک ببرید، اما فراموش نکنید که شما نباید به کودکتان رشوه بدهید. اگر به کودکتان بگویید در صورتی که نمرات خوبی بگیرد به او هدیه می‌دهید، در واقع دارید به او رشوه می‌دهید. اینکار برای مدت کوتاه می‌تواند باعث درس خواندن کودکتان شود، اما در صورتیکه به قول خود عمل نکنید او درس نمی‌خواند، اوقات تلخی می‌کند و همیشه برای درس خواندن به دنبال دریافت هدیه از شماست.
 

بهترین روش برای درس خواندن کودکان و نحوه تشویق کودکان به درس خواندن
۵. او رابه کتاب خواندن تشویق کنید

بسیاری از کودکان درس نمی‌خوانند، چرا که کتاب خواندن را دوست ندارند. برای افزایش علاقه آن‌ها به خواندن کتاب می‌توانید کتاب‌هایی با موضوعات مورد علاقه آن‌ها تهیه کنید، مثلا خرید کتاب با موضوع زندگینامه شخصیت مورد علاقه شان ایده خوبی است.
 

بهترین روش برای درس خواندن کودکان و نحوه تشویق کودکان به درس خواندن

۶. هنگام درس خواندن با کودکتان مشارکت کنید

وقتی برای کودکتان مشخص کنید و زمانیکه او در حال درس خواندن است کنار او بمانید و در انجام تکالیف به او کمک کنید.
 

بهترین روش برای درس خواندن کودکان و نحوه تشویق کودکان به درس خواندن
۷. با معلمان در ارتباط باشید

ارتباط با معلمان و حضور در جلسه اولیا و مربیان شما را از عملکرد کودکتان در مدرسه با خبر می‌کند و شما با کمک معلم فرزندتان می‌توانید راه‌هایی برای حل مشکلات درسی او پیدا کنید.


نحوه صحیح رفتار با کودک درس نخوان

۱. با کودکتان یک رابطه دوستانه داشته باشید

اینکه کاری کنید که کودکتان نسبت به درس‌هایش احساس مسئولیت داشته باشد بسیار خوب است، اما سرزنش کردن او به خاطر نمراتش کمکی به شما نمی‌کند بلکه کودکتان را از شما دور کرده و او را در مقابل شما قرار می‌دهد. برای ایجاد این حس مسئولیت می‌توانید اهمیت درس خواندن را از طریق داستان‌های آموزنده به او یادآوری کنید و یا در زمان خرید وسایل مورد نیاز مدرسه مانند مداد، میز تحریر و ... او را به همراه خود ببرید.

۲. او را تهدید نکنید

اینکه کودکتان را با جملاتی همچون " اگر درس نخوانی از بازی خبری نیست" تهدید کنید چیزی را درست نمی‌کند. اینکار کودکتان را لجباز می‌کند و باعث می‌شود بدخلقی کند. به جای این عبارت به او بگویید "هر موقع درس هایت را تمام کردی می‌توانی بازی کنی".

۳. از تنبیه بدنی اجتناب کنید

تنبیه بدنی نه تنها کودک شما را به درس خواندن ترغیب نمی‌کند بلکه باعث بروز رفتار‌های ضداجتماعی در آینده می‌شود. فردی که در زمان کودکی مورد تنبیه والدین قرار می‌گیرد، احتمالا در آینده چنین رفتاری با کودک خود خواهد داشت و این رفتار پرخاشگرانه نسل به نسل منتقل خواهد شد.

بهترین روش برای درس خواندن کودکان و نحوه تشویق کودکان به درس خواندن
نظر شما چیست؟ شما چه روشی برای تشویق کودکان به درس خواندن پیشنهاد می‌کنید؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش "ارسال نظر" با ما و مخاطبان ستاره در میان بگذارید.

ستاره

 

  • شهربانو دوستی
  • ۰
  • ۰

روش های ایجاد انگیزه درس خواندن در پسران

روش های ایجاد انگیزه درس خواندن در پسران

  نوجوانان،3

اگر به آمارهای کنکوری های امسال توجه کرده باشید، حتماً متوجه شده اید که امسال نیز 60 درصد از داوطلبان کنکور سراسری را دختران تشکیل می دهند. البته این آمار تازگی نداشته و در سال های پیش نیز شاهد چنین اعداد و ارقامی بوده ایم…

افزایش حضور دختران در دانشگاه یک اتفاق بسیار خوب در جامعه در حال گذار ایران است و این مساله باعث می شود که دختران ما یا بهتر بگوییم همسران و مادران آینده ایران، با سطح سواد و آگاهی بیشتری وارد زندگی زناشویی شده، بهتر از عهده وظایف مادری خود برآمده و حتی در صورت تمایل، به انتخاب مشاغل مناسب با استعداد و شخصیت خود پرداخته و هم برای جامعه مفید و موثر واقع شوند و هم در زمینه اقتصادی کمک بزرگی به همسر خود نمایند.

اما به نظر می رسد که این مساله، تنها یک روی سکه است و متاسفانه با افزایش علاقمندی، اشتیاق و تلاش چشم گیر دختران برای ادامه تحصیل، ورود به دانشگاه و حتی ادامه تحصیل تا مقاطع بالاتر، شاهد کم رنگ شدن علاقه و تلاش پسران در زمینه ادامه تحصیل و ورود به مراکز آموزش عالی هستیم و گویی دختران گوی سبقت را از پسران ربوده و شاید بتوان گفت در برخی از موارد جایی برای حضور پسران در برخی از رشته ها نمانده است.

شاید یکی از ساده ترین و اولین مشکلاتی که در این زمینه شاهد آن خواهیم بود، ایجاد مشکل در زمینه ازدواج دختران و پسران است. چرا که بسیاری از پسران علاقمند به ازدواج با دختری نیستند که از لحاظ تحصیلات و موقعیت اجتماعی از آنان بالاتر باشد و از طرف دیگر دختران نیز خواهان ازدواج با مردی هم رتبه خود هستند.

البته در این یادداشت ما قصد نداریم در مورد، آسیبهای این ناهماهنگی و مشکلات ناشی از آن بپردازیم چرا که به نظر می رسد هم از حیطه مقالات روان شناسی خارج است و همچنین شاهد آن هستیم که در این زمینه به مطالب و مقالات بسیاری  پرداخته شده است.

در این یادداشت ما قصد داریم توصیه هایی را به خصوص به والدین پسران ارائه دهیم تا بدانند چگونه فرزند خود را تربیت و تحت کنترل قرار دهند، تا آنها از این امر مهم- ادامه تحصیل- باز نمانده و بیشتر به آینده شغلی و تحصیلی خود توجه داشته باشند.

اگر شما  جز آن دسته از والدینی هستید که صاحب فرزند پسر بوده و از طرف دیگر با درس نخواندن، بازی گوشی، مشکلات تحصیلی و … او کلافه شده اید، بهتر است این مقاله را دنبال کنید. شاید راهکارهای ارائه شده در آن، بتواند کمی از بار مشکلات شما را بکاهد. در ضمن فراموش نکنید که به هیچ عنوان تسلیم بی توجهی ها و کوتاهی هایش (نسبت به درس و مدرسه) نشده و با تمام توان تلاش کنید که او را تبدیل به یک عضو موثر در جامعه فردا کنید.

– مشکلات تحصیلی فرزندتان را بشناسید
مطابق با آمارها، بسیاری از مشکلات تحصیلی مانند انواع اختلالات یادگیری، فرار از مدرسه، مدرسه هراسی و… در پسران، فراوانی بیشتری دارد. اینکه به چه علت چنین مساله ای عنوان می شود، جای بحث های طولانی دارد. اما هدف ما از بیان این موضوع این است که اگر می بینید فرزند پسر شما در امر ادامه تحصیل با مشکل مواجه شده است، لازم است که حتماً احتمال انواع اختلالات یادگیری، مدرسه هراسی و … را در نظر بگیرید و حتی در این زمینه با مشاور مدرسه و یا روان شناسان مشورت داشته باشید. طبیعی است اگر مشکلات فرزند شما شناخته شود امکان درمان کامل آن و سپس موفقیت آنها در امر تحصیل چند برابر می شود.

– با مدرسه پسرتان دائماً در تماس باشید
در مورد غیبتهای فرزندتان از مدرسه بسیار حساس باشید. اجازه ندهید با هر دلیل ساده ای از مدرسه رفتن سر باز زند. برای رفاه حال خودتان (مانند زودتر رفتن به مسافرت و یا دیرتر بازگشتن از سفر) از مدرسه رفتن وی جلوگیری نکنید. شما با نحوه رفتار خود اهمیت درس و مدرسه را به طور تلویحی به وی می آموزید. بنابراین مراقب رفتار خود باشید.

از طرف دیگر توصیه می شود که به طور منظم با مربیان، معلم ها، معاون و مدیر مدرسه پسرتان در ارتباط باشید و وضعیت درسی، تحصیلی و انضباطی وی را پیگیری کنید. اگر مشاهده می کنید که در برخی از دروس دارای ضعف است، به وضعیت درسی وی توجه بیشتری داشته و اگر خودتان توانایی رسیدگی به امور درسی او را ندارید از سایر اطرافیان (مانند دایی و عمو و … پسرتان) کمک بگیرید. استفاده از کتاب های کمک آموزشی و همچنین بهره گیری از کلاس های فوق برنامه نیز از روش های دیگر کمک و مساعدت به این دسته از دانش آموزان است.
برای رفاه حال خودتان (مانند زودتر رفتن به مسافرت و یا دیرتر بازگشتن از سفر) از مدرسه رفتن وی جلوگیری نکنید- فراموش نکنید که چه در دوران دبیرستان و چه در زمان انتخاب رشته دانشگاهی، به فرزندتان فشار نیاورده و اجازه دهید که مطابق میل و علاقه خود اقدام به انتخاب نماید. در ضمن بیش از حد توان نوجوانان و جوانان از آنها متوقع نباشید و در زمینه ها، رشته ها و دروسی که پیشرفت دارند، تشویق به به موقع ضروری به نظر می رسد.

– توجه به افت تحصیلی پسران
چنانچه فرزندان دچار افت تحصیلی شدید شدند و نتوانستند از حداکثر توانایی های خود در یادگیری استفاده کنند، باید در جستجوی علت یا عوامل مختلف آن باشید. مثلاً امکان دارد که فرزندتان از مدرسه ناراحتی داشته یا در منزل با مشکل خاصی مواجه شده باشد.

– ترغیب پسران به برنامه ریزی درسی
به نظر می رسد که پسران به نسبت دختران، بسیار راحت تر با مسائل رو در رو شده و گاه این مساله از حد گذشته و باعث بی توجهی و نادیده گرفتن اهمیت برنامه ریزی درسی می شود.

لذا شاید لازم باشد شما والدین گرامی در این زمینه سخت گیری بیشتری در مورد برنامه ریزی درسی در مورد پسرتان داشته باشید. بنابر این به فرزند خود برای تهیه یک برنامه درسی مناسب جهت استفاده مفید از اوقات فراغت و همچنین توجه ویژه به دروس، کمک کنید.

در صورتی که از چنین مهارت و تخصصی بهره مند نیستید و نمی توانید فرزندتان را یاری دهید. بهره گیری از مشاوران تحصیلی و روان شناسان در این زمینه توصیه می گردد.

– اصلاح الگوی شناختی پسران
بسیاری از پسران  سربازی رفتن، یافتن کار مناسب، کسب در آمد و … را بهانه ای برای خودداری از ادامه تحصیل به شمار آورده و از این طریق سعی در توجیه عملکرد خود دارند.

به طور قطع مسئولیتهای مردان و نقش عوامل مادی در زندگی، غیر قابل انکار است اما اینکه بخواهیم این نوع مسئولیت و نقش ها را مانعی برای رشد و پیشرفت علمی و تحصیلی به شمار آوریم، کاری نادرست و غیرمنطقی است، لذا در این موقعیت است که باید والدین نقش اساسی خود را نشان داده و به ارایه خط فکری صحیح و منطقی و عقلانی به پسران بپردازند.

برای ارائه چنین راهنمایی هایی لازم است که او را تشویق کنید که در مورد آینده خود فکر کند، و نه فقط برای آینده نزدیک، بلکه برای دهه های آتی نیز هدف هایی داشته باشد. ببیند او امیدوار است که برای زندگی آینده خود چه کاری انجام دهد؟ در سال های آینده و با توجه به بالا رفتن سطح تحصیلی جامعه می خواهد چه نوع شغلی داشته باشد؟ و…

به نظر می رسد که پسران به نسبت دختران، بسیار راحت تر با مسائل رو در رو شده و گاه این مساله از حد گذشته و باعث بی توجهی و نادیده گرفتن اهمیت برنامه ریزی درسی می شود

اگر در مورد آینده بینشی به او ببخشید، ممکن است کم کم درک کند که چگونه تصمیم های امروز او می تواند در رسیدن به اهدافی که در آینده دارد موثر باشد. اگر امروز تلاش نکند، باید تمام رویاهای خود را برای اینکه موقعیت شغلی، اجتماعی، زناشویی و … مناسب داشته باشد، کنار بگذارد. در ضمن چنین راهنمایی هایی را می توان از مشاوران صدیق و با تجربه که معلومات لازم را در این زمینه دارند، دریافت کرد.

در انتها ذکر این مطلب ضروری به نظر می رسد که سعی کنید از واکنش های شدید و هیجانی خودداری کنید. اگر بیش از حد جبهه گیری کنید و برای ایجاد برنامه ریزی و… فشار زیادی به او وارد کنید، همه تلاش های شما نتیجه عکس می دهد.

حوصله داشته باشید و صبر کنید. ببینید آیا خود او تحولی ایجاد می کند تا نه؟ در نهایت اگر تغییری در رفتار او مشاهده نکردید، آن وقت زمان مداخله شماست. به عنوان پدر و مادر، این مسئولیتی است که بر عهده شماست.

 

 

منبع

  • شهربانو دوستی
  • ۰
  • ۰

سه اصل روش خواندن زیست شناسی :

 

این سه اصل عبارت اند از:

الف) عمیق خواندن

ب)مفهومی خواندن

ج) ترکیبی خواندن

 

1⃣ اصل اول عمیق خواندن زیست:

 

خیلی ها و حتی آنهایی که ادعا میکنند بهترین مشاور هستند تفاوت بین “مفهومی خواندن” و “عمیق خواندن” را بلد نیستند. بگذارید با یک مثال از کتاب درسی موضوع را برایتان روش کنم.

مثلا در فصل ۵ سال دوم در مورد حشرات میخوانیم که«سیستم تنفسی حشرات از تعدادی لوله های درونی به نام نای تشکیل شده است. شاخه های نای در سراسر بدن منشعب هستند. تبادل گازهای تنفسی از این انشعابات با سلولهای بدن به طور مستقیم و بدون نیاز به همکاری دستگاه گردش مواد صورت میگیرد». خب بیایید با هم این قسمت از کتاب درسی را از لحاظ عمین خواندن بررسی کنیم. ببنید بچه ها دانش آموزان تجربی باید وقتی با چنین متن های پر ملاطی در کتاب درسی مواجه میشند باید خیلی عمین آن را مطالعه کنند.

حالا اینکه گفتم یعنی چه؟ ببنید در متن کتاب اشاره شده “تعدادی لوله درونی” یعنی دانش آموز دقیقا باید با تفکر طراح سوال به متن کتاب درسی نگاه کند.ممکن است طراح بیاید و به جای واژه “درونی” واژه “بیرونی” را قرار دهد بنابراین کسی که متن را به دقت نخوانده در چنین تله هایی خواهد افتاد.یا مثلا گفته لوله ها….دقت کنید حتی شما باید دقیقا به این “ها” نیز توجه داشته باشید. ممکن است طراح بیاید و به جای “لوله ها” بگوید “یک لوله درونی”. شاید در ابتدا برای شما این روند مسخره و یا حتی خسته کننده باشد.اما شما اگر میخواهید نتیجه بگیرید باید چنین دید را نسبت به درس زیست شناسی به یک روند تبدیل کنید. همچنین در عبارت بالا توجه به واژه های “نای” – “در سراسر بدن” – “به طور مستقیم” و نیز “بدون نیاز به همکاری دستگاه گردش مواد” بسیار بسیار مهم هست.

شما میتوانید در هنگام مطالعه با استفاده از خودکار های رنگی گوناگونی آنها را مشخص کنید. مثلا برای قید ها رنگ قرمز برای شکل ها و زیر نویس های آنها رنگ سبز و برای متن کتاب درسی و توجه به واژه های اینچنینی نیز رنگ صورتی را انتخاب کرده و هایلایت نمایید. حال شما با انجام این مرحه اصل اول را رعایت کرده اید.

 

2⃣ اصل دوم مفهومی خواندن:

 

خب حالا مفهومی خواندن زیست یعنی چه؟

شاید طراح سوال بیاید و در رابطه با این مطلب تستی طراحی کند که یکی از گزینه های آن این باشد: در ملخ هموگلوبین گاز اکسیژن را به ماهیچه های عقبی میرساند. کسی که عمیقا درس را خوانده باشد متوجه میشود که این گزینه غلطی است. چرا که گفته هموگلوبین اکسیژن را حمل میکند. در حالی که گفتیم سیستم گردش مواد دخالتی در تنفس جانور ندارد بنابراین…. شما با اجرای این مرحه اصل دوم را نیز پشت سر گذاشته اید.

حالا میرسیم به اصل سوم. اصل سوم ترکیبی خواندن است.

 

3⃣ اصل سوم ترکیبی خواندن زیست:

 

شما که واژه “حشرات” را شنیده اید باید تمامی نکات ترکیبی آن را هم کار کنید اععم از:داشتن گردش خون باز +فراوان ترین و موفق ترین جانوران در طول تاریخ زمین+دفع اوریک اسید و…..با رعایت این سه اصل و البته مرور های متوالی میتوان یک درصد فوق العاده بالا کسب کرد. دیگر اینکه اصلا و ابدا در مطالعه زیست زیاده روی نکنید.یعنی کم نیستند دانش آموزانی که وقت ریاضی و فیزیک و عربیشون را میذارند روی زیست و این یک اشتباه محض است.

 

 

موفق باشید

سجاد عبیری

منبع: قلم چی

 

  • شهربانو دوستی
  • ۰
  • ۰

روش lwf به چه معناست ؟

روش lwf مخفف کلمات learning without forgeting یعنی خواندن بدون فراموشی است . بعضی از افراد میگویند یکی از روش های مطالعه نوین است و در ایران ارائه می کنند .

فقط در همین برایتان بگویم که این روش را دکتر محمد سیدا از سال ۱۳۸۰ در ایران آموزش می دهند در تمامی دوره هایشان .

پس آنچنان هم که بیان می کنند نوین  نیست ! اما بدون شک یکی از برترین روش های مطالعه است .

مراحل روش  lwf

این روش دارای ۸ مرحله است . که باید این ۸ مرحله رعایت شود تا مطالعه صحیح به این روش صورت بگیرد .

مرحله اول :

بررسی اجمالی کتاب : در این مرحله تنها به بررسی اجمالی کتاب خواهیم پرداخت . بررسی اجمالی یعنی چی ؟

بررسی اجمالی یعنی فقط متوجه شدن منظور اصلی .

در بررسی اجمالی سعی کنید اکثر تیترهای هر فصل را ببینید . علاوه بر آن تصاویر و جداول . تلاش کنید تقریبا مفهوم کلی هر فصل را متوجه شوید . دقت کنید این مرحله به معنی خواندن تمام تیترهای کتاب نیست .

مرحله دوم :

بررسی اولیه یک فصل : در این مرحله به بررسی اجمالی یک فصل بپردازید . یعنی تمام تیترهای یک فصل را بخوانید تمام تصاویر فصل را ببینید مفهوم کلی رو درک کنید . به نحوی مطالعه کنید که بتونید از این متن برای خودتان سوال طرح کنید .

مرحله سوم :

سوال گذاری : این مرحله یکی از مهم ترین مراحل خواندن است که هیچکدام از ما رعایت نمیکنیم .

question-mark

سوالها به ذهن قلاب میشوند، سوالات نقش مهمی در یادگیری دارند . باید بیاموزید پیش از شروع به خواندن یک متن از آن متن سوال طرح کنید .

اما برخی از کتابها کار شما را راحت کرده اند . همانطور که در کتاب بی سوادی دیدید . { می توانید از قسمت محصولات همین حالا این کتاب را خریداری کنید } .

این کتاب در انتهای هر فصل، سوالات انتهای فصل دارد شما با خواندن آن سوالات می دانید که در متن باید به دنبال چه بگردید . و به سادگی متوجه خواهید شد هدف اصلی نویسنده چه بوده است .

پس از این به بعد بعد از پیشخوانی متن شروع کنید به طرح سوال ازمتن . اینکار معجزه می کند شک نکنید .

نکته مهم :

شاید فکر می کنید سوالاتی که در این مرحله طرح می کنید خیلی کلی است . اما هیچ ایرادی ندارد همین سوالات کلی هستند که برای شما یک راهنما هنگام مطالعه خواهند شد .

رونمایی از جدیدترین محصولات سایت در ارتباط با این مقاله

محصول فوق العاده کاربردی و آموزش ویدیویی کامل آموزش کار به ۳ نرم افزار نقشه ذهنی xmind. mindmapper , imindmap در این محصول آموزشی گام به گام به ضورت ویدیویی این نرم افزارها آموزش داده شده اند.

کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصول آموزش نرم افزارهای نقشه ذهنی

آموزش نرم افزار نقشه ذهنی ، نرم افزار mindmap (مایندمپ)

 

جدیدترن محصول تقویت قوای حافظه و تمرکز، کپسول صوتی تقویت حافظه شامل آموزش هایی است که از طریق آن به سرعت حتی در شبهای امتحان نیز میتوان قوای حافظه را تقویت نمود

کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصول کپسول صوتی حافظه

قرص تقویت حافظه و تمرکز : کپسول صوتی حافظه

 

مرحله چهارم :

خواندن : در این مرحله شروع به خواندن مطالب می کنید . خواندن در روش lwf هم تفاوتی با نحوه صحیح خواندن که پیش از این در مقالات قبلی گفته ایم نمی کند. شما در این مرحله شروع به خواندن متن به همان روش می کنید .

بهترین روش درس خواندن

 

مرحله پنجم :

 بازنگری : در این مرحله نگاه میکنیم به همان خلاصه برداری ها ، یادداشت برداری ها یا همان کلمات کلیدی اصلی که برداشت کردیم از متن .

به طور کلی هر قسمتی از متن را که متوجه نشده اید و علامت گذاری کردید . یا همان قسمت هایی که از نظرتان مهم رسید و از آن گذر کردید را دوباره با دقت مرور می کنید .

مرحله ششم :

در این مرحله یک الگوی یاد آوری رسم می کنید .

الگوی یاد آوری نام های فراوانی دارد . از قبیل : نقشه ذهنی ، درخت ذهن ، درخت حافظه ، الگوی شبکه ای ، مایند مپ و … که تمام آنها یکسان هستند . کشیدن مایند مپ چند قانون ساده دارید که باید رعایت شود . پیش از خواندن این قوانین لطفا الگوی زیر را با دقت ببینید .

How-to-MindMap-imindmap

How-to-MindMap-imindmap

تصویر فوق نمونه یک مایند مپ است که میبینید . در مایند مپ باید دقت کنید که از رنگها و تصاویر به خوبی استفاده کنید .

قوانین :

هرشاخه به یک رنگ .

استفاده از تصاویر الزامی است .

فقط کلمه کلیدی را روی هر شاخه می نویسید .

نوشتن مایند مپ باید به صورت خصوصی باشد . یعنی حق ندارید از کلمات کتابی استفاده کنید و فقط باید به زبان خودتان بنویسید .

این قوانین را میتوانید از طریق تصویر زیر هم ببینید .

 

How-to-mind-map-Mind-Map-by-Jane-Genovese-Farsi

اگر در کشیدن الگوی یاد آوری یا همان نقشه ذهنی یا همان مایند مپ قوانین فوق را رعایت کنید شک نکنید که آن متن در ذهنتان باقی خواهد ماند .

مرحله هفتم :

تفکر و امتحان : در این مرحله می بایست الگویی که رسم کردید را در ذهنتان مرور کنید .

سعی کنید از حفظ طرح شبکه ای که رسم کردید را یکبار دیگر برای خود روی کاغذ بیاورید . و از خود امتحان بگیرید .

مرحله هشتم :

مرور : اگر میخواهید مطلبی که خواندید در ذهنتان به طور کامل بنشیند باید زمان بندی برای مرورتان داشته باشید . می توانید منحنی فراموشی را ازطریق لینکی که در پایان این مقاله از روش مطالعه به روش PQ4R قرار گرفته است رجوع کنید و منحنی فراموشی را مشاهده کنید .

بیشترین میزان فراموشی دقیقا در همان لحظه یادگیری تا ۱ روز بعد از آن رخ میدهد .

پس بهترین زمان ها برای مرور عبارتند از :

۱ : دقیقا همان لحظه : یعنی پس از یادگیری بعد از تمام شدن کلاس در همان لحظه مرور کنید . یا نهایتا زمانی که به منزل رفتید باید این کار را انجام دهید.

۲ :  فردای روز یادگیری

۳ :  سه روز بعد از یادگیری

۴ : یک هفته بعد از یادگیری

۵ : ۱۵ روز بعد از یادگیری

نکته مهم :

حتما حتما حتما یک دفترچه با نام مرور برای خودت درست کنید  و زمانبندی مرور هر درس را در آن بنویسید .

مطالعه به روش PQ4R رو هم میتوانید از طریق مقاله زیر دنبال کنید .

روش های مطالعه ، برترین روش یادگیری و مطالعه چیست؟

بدون شک اگر شما این ۸ مرحله مطاله به روش lwf رو رعایت کنید، فراموش نحواهید کرد . این روش از برترین روش های مطالعه بود و امیدوارم که از خواندن اون لذت برده باشید .

لطفا

لطفا اگر مطالب این مقاله برای شما آموزنده و مفید بود نظرات خودتون رو در قسمت کامنت برای ما بنویسید .

همچنین سوالات و انتقاداتی که در مورد این متن دارید در قسمت کامنت این مقاله نوشته و شک نکنید که شخصا پاسخگو خواهم بود .

باشوق زندگی کنید .

منبع؟

 

  • شهربانو دوستی
  • ۰
  • ۰

متن ادبی شروع سال تحصیلی و متن سخنرانی آغاز سال تحصیلی

متن بازگشایی مدارس و متن سخنرانی آغاز سال تحصیلی و متن ادبی شروع سال تحصیلی و متن زیبا در مورد مدرسه و جملات زیبا در مورد بازگشایی مدارس و متن زیبا در مورد بازگشایی مدارس و متن های ادبی بازگشایی مدرسه و متن تبریک سال تحصیلی جدید مدارس را در ادامه این پست سماتک می خوانید.

 

مهر که می آید، پاییز آغاز می شود. برگ های درختان که شروع به ریزش می کنند، شکوفه های لبخند کودکان، یکی یکی گل می دهند.

 

در فضای کلاس ها. تخته سیاه ها، چشم انتظارند تا دوباره سراپا پر شوند از عطر لبخندهای هم شاگردی ها. کلمات مهربان، بی تابند تا دستی کوچک، با مداد شوق، بر صفحه های سفید دفترهای چهل برگ، بنویسدشان.

 

مهر، ماه مهربانی مهتاب است؛ ماه میزبانی نیمکت های عاشق درس و مدرسه، ماه شکوفایی نیلوفران در دعای نم نم باران های عاشقانه پاییز. مهر، ماه مدرسه است.

 

سال تحصیلی که آغاز می شود، همه ی آبشارها با کودکان کلاس اولی، صدای آب را می کشند و بادها، صدای ابرها را با باران بخش می کنند.

 

نسیم، عطر پرواز را از سطرهای مقدس کتاب ها، همراه با صدای کودکان سر خوش مدرسه، به آسمان هفتم می رساند. فرشته ها از پشت پنجره های کلاس سرک می کشند به تماشای کودکانی که مشتاق ، به درس های معلمی که زندگی را به آنان می آموزد، گوش سپرده اند. هوا در این فضای مقدس نفس می کشد تا معطر شود.

متن ادبی شروع سال تحصیلی و متن سخنرانی آغاز سال تحصیلی

متن بازگشایی مدارس و متن سخنرانی آغاز سال تحصیلی و متن ادبی شروع سال تحصیلی و متن زیبا در مورد مدرسه و جملات زیبا در مورد بازگشایی مدارس و متن زیبا در مورد بازگشایی مدارس و متن های ادبی بازگشایی مدرسه و متن تبریک سال تحصیلی جدید مدارس.

 

روز هیاهوی دانش آموزان شاد … روز معلم های صبور و مهربان … روز ناظم های دلسوز و مدیرهای دوست داشتنی … روزی که باز فراش پرتلاش، می رود به جنگ هر چه غبار.

 

روزی که همه دیوارها، میزها و صندلی های مدرسه که از خواب تابستانی بیدار شده اند، به روی اهالی درس و دانش لبخند می زنند.

 

آغاز رژه منظم کیف ها سر صف های صبحگاهی که می روند به سمت باغ دانایی.

 

از امروز، قرار است همه ما جایی را بسازیم. می پرسید کجا را؟ همان خانه ای را که با آجر واژه ها ساخته می شود، همان جا که پنجره هایی از جنس برگ های سبز و زنده دارد، همان جا که وقتی آباد است که با کتاب خواندن و یاد گرفتن، تر و تازه شده باشد، خانه دل هایمان را می گویم.

 

پس همه شما امروز به مدرسه می روید که دل های نازنینتان را آبی بزنید، از روی شیشه هایش گرد و خاک نادانی را پاک کنید و این خانه ارزشمند را صفایی بدهید. به گل ها و سبزه ها دستی به نوازش بکشید و روز تولد مدرسه را جشن بگیرید.

 

کاش همیشه دانش آموز بمانیم! کاش هر سال، اول مهر که می شود، همین طور هیجان زده، منتظر صدای زنگ آغاز سال تحصیلی جدید، در پوست خودمان نگنجیم.

 

کاش قدر معلم های صمیمی را بیشتر بدانیم!

متن ادبی شروع سال تحصیلی و متن سخنرانی آغاز سال تحصیلی

متن بازگشایی مدارس و متن سخنرانی آغاز سال تحصیلی و متن ادبی شروع سال تحصیلی و متن زیبا در مورد مدرسه و جملات زیبا در مورد بازگشایی مدارس و متن زیبا در مورد بازگشایی مدارس و متن های ادبی بازگشایی مدرسه و متن تبریک سال تحصیلی جدید مدارس

شوق و اشتیاق این روزهای محصل ها رو که میبینم ، گذشته های دور میاد سراغم…

 

خاطراتی شیرین و گهگاهی تلخ …!

 

یادِ اون ده تومنی کاغذی که بابام هر روز صبح از داشبورد ماشینش در میاورد و میگفت این برای امروز و فردات…

 

یاد اون دوتومنی هایی که سکه بود و برای کرایه ی اتوبوس میزاشتم کنار.

 

اون دفترایی که جنس کاهی بودن…

 

اصلا انگار اون موقع مدرسه ها یه حال و هوای دیگه داشت.

 

گچ و تخته سیاه رفیقت بودن، نیمکت ها محرم اسرارت بودن… الان همه چی هوشمند شده، حتی به تخته ها هم نمیشه اعتماد کرد…

 

اصلا گردوهای اون موقع که با نون و پنیر میخوردی هم یه طعم دیگه داشت…

 

انگاری اون موقع ها کمتر درد و ناراحتی بود…

 

شوق و ذوق مدرسه رفتن از چله ی تابستون توی نگاه بچه ها موج میزد…

 

کاش میشد یه بار دیگه ، فقط یه بار دیگه،شب با استرس امتحانِ املا بخوابم و صبح با صدای مادرم بیداربشم،نون و پنیر و گردو رو هول هولکی بخورم و سوار پیکان مدل ۵۶ بابام بشم و یه ده تومنی بگیرم واسه امروز و فردام…

lمنبع

  • شهربانو دوستی
  • ۰
  • ۰

نزدیک شدن به اول مهر یعنی تمام شدن تفریحات تابستانی و رسیدن زمان آماده سازی برای بازگشت به مدرسه.

 

دیگر وقت رهایی و آزادی برنامه ها جای خود را به زمان بندی و کلاس های سر وقت و نظم و ترتیب دوران مدرسه می دهد. شما به عنوان والدین باید قدم هایی برای مدیریت این موضوع بردارید. هر چه زودتر و با برنامه تر به استقبال شروع مدرسه ها بروید، راحت تر از پس کارهای مربوط به شروع مدارس، آماده سازی های آن و عادت دادن بچه ها به نظم و ترتیب بر خواهید آمد.

 

این نکات مهم آماده سازی برای بازگشت به مدرسه به شما یاری خواهند داد.

 

برنامه ریزی برای لباس مدرسه

 

با کمک بچه ها، کمد لباس ها را وارسی کنید. لباسهای بی استفاده را جدا کنید. لباس هایی که سالم هستند اما بچه ها آن ها را نمی پوشند یا کوچک شده اند را برای بخشیدن به نیازمند جدا کنید. سایز لباس های سال پیش مدرسه و یونیفرم ها را چک کنید و ببینید کدامیک از آن ها را می شود امسال هم استفاده کرد و کدام یک را نه.

 

قسمتی از آماده سازی برای بازگشت به مدرسه این است که با توجه به آن چه از کمدها خارج می شود، لیستی از آنچه باید بخرید تهیه کنید. یک سویت شرت جدید یا یک جفت کفش.

 

قسمتی از دراور یا کمد را برای لباس های مدرسه خالی و مرتب کنید. با این روش بچه ها با یک نگاه از شب قبل می دانند که برای فردای آن روز لباس تمیز و مناسب دارند یا نه.

 

اتاق بچه ها را مرتب و تمیز کنید

مرتب و تمیز کردن اتاق بچه ها برای شروع ماه مهر یکی از مهم ترین قدم های آماده سازی برای بازگشت به مدرسه است. راه و روش تمیز کردن اتاق بچه ها را به آن ها بیاموزید و با کمک هم اتاق را از وسایل و لباس های تابستانی مرتب کنید. دفتر ها و لوازم التحریر پارسال را از کمد بیرون بیاورید. میز تحریر را تمیز و خالی کنید.

 

هر چقدر اتاق بچه ها ساده تر و تمیز تر باشد، تمرکز آن ها برای درس خواندن بیشتر است و آرامش بیشتری هم دارند.

 

بچه مدرسه ای

نزدیک شدن به اول مهر یعنی تمام شدن تفریحات و زمان آماده سازی برای رفتن به مدرسه‎

 

دستشویی را برای استفاده سریع بچه ها مرتب کنید

این هم اقدامی در جهت آماده سازی برای بازگشت به مدرسه است. از بچه ها برای تمیز کردن دستشویی کمک بخواهید. هر چیز غیر ضروری که در صبح های مدرسه به درد نمی خورد و باعث گیجی می شود را از دستشویی خارج کنید.

 

برای هر کدام از بچه ها لوازم شخصی مثل حوله و دمپایی خودش را قرار دهید تا از دعواهای صبح مدرسه پیشگیری کرده باشید. همچنان برای هر یک از بچه ها یک قسمت مخصوص وسایل شخصی آماده کنید تا بتواند وسایل بهداشتی و زیبایی قبل از مدرسه مثل شانه و اسپری را در آن جا قرار دهد.

 

برای هر یک از بچه ها جایی برای درس خواندن حاضر کنید

 

یکی از مهم ترین قدم های آماده سازی برای بازگشت به مدرسه، حاضر کردن یک میز و صندلی مناسب،در جایی از خانه با نور کافی و کمترین مزاحمت برای هر کدام از آنهاست تا بتوانند در آن درس بخوانند و تکالیفشان را انجام دهند.

 

در اطراف این میز کشو یا قفسه هایی برای قرار گرفتن کتاب ها و وسایل و لوازم التحریر محیا کنید.از فایل های کاغذ برای نظم دادن هر چه بیشتر میز استفاده کنید.

 

اگر همین الان از سال قبل چنین جایی در خانه دارید، بهتر است برای ایجاد تنوع و انگیزه دادن به بچه ها رنگ و دکور آن را تغییر دهید.

 

در ورودی خانه جایی برای کیف مدرسه درست کنید

 

بچه ها به محض رسیدن به خانه کوله پشتی شان را جایی رها می کنند. چه بهتر که برای این جا از قبل فکر کرده باشید.

 

دم در خانه محلی برای قرار دادن کوله پشتی و وسایل دیگر مدرسه مثل توپ، وسایل ورزشی و وسایل هنری که با خود به مدرسه می برند ایجاد کنید.

 

این فضا می تواند چند گیره ی بزرگ، یک کابینت یا کمد و یا محلی مخصوص روی زمین باشد.

 

وقتی لیست نیازهای لوازم التحریر و دفترها معلوم شد، یک روز صبح با بچه ها خرید بروید

 

یک لیست از لوازم مورد نیاز بچه ها از کتاب و دفتر و لوازم التحریر گرفته تا وسایل بهداشتی و ظرف غذا تهیه کنید. یک روز به یکی از فروشگاههای بزرگ که همه چیز را یک جا دارد بروید و خرید را انجام دهید. معمولا این مغازه ها نزدیک فصل مدرسه حراج های مناسبی دارند.

 

قبل از شروع خرید با بچه ها شرط کنید که چیزی بیشتر از لیست نخواهید خرید تا از اصرار و غر زدن ها در حین خرید مدرسه پیشگیری کرده باشید.

 

لباس ها و یونیفرم های مدرسه را چند روز قبل از شروع مدرسه تمیز، مرتب و حاضر کنید

قدم آخر آماده سازی برای بازگشت به مدرسه اطمینان داشتن از تمیزی و مرتب بودن لباس ها و یونیفرم ها است. لباس ها را به خشکشویی بدهید یا در خانه بشویید و اتو کنید. کفش ها را بشویید یا به خشکشویی بدهید.

 

با این برنامه ریزی آماده سازی برای بازگشت به مدرسه مطمئن باشید، روز اول سر موقع و با کمترین زحمت بچه ها را به مدرسه می رسانید.

 

منبع: banooyeshahr.com

منبع: 

  • شهربانو دوستی
  • ۰
  • ۰

سلام در این فیلم ویژگی های کارنامه 5 نوع درس آموزش داده شده است. فیلم را ببینید و اگر سوالی داشتید کامنت بگذارید.

 

فایل های ضمیمه

 کارنامه 5 نوع درس

 

 

 

 

 

منبع: http://www.kanoon.ir/Article/247250

  • شهربانو دوستی
  • ۰
  • ۰

در این مطلب برای شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم تجربی مجموعه کاملی از نمونه سوالات امتحانی عربی یازدهم تجربی در نوبت اول (دی ماه) و نوبت دوم (خرداد ماه) به همراه پاسخ (جواب) تشریحی را آماده کرده‌ایم که می‌توانید به صورت رایگان از همکلاسی دانلود کنید. قبل از دانلود هر سری از نمونه سوالات امتحانی عربی یازدهم تجربی می‌توانید تعدادی از سوالاتی که در این مجموعه مطرح شده است را مشاهده کنید. همچنین برای بررسی کیفیت فایل دانلودی، تصویری از نمونه سوالات در صفحه قرارداده شده است که می‌توانید آن را مشاهده نمایید. امیدواریم این مجموعه سوالات برای آمادگی شما عزیزان در امتحانات پیش‌رو مفید واقع شود. خوشحال خواهیم شد اگر نظرات خود را در خصوص کیفیت و سطح سوالات با ما در میان بگذارید. نظرات و پیشنهادات شما در ارتقای مطالب سایت و بالا بردن سطح نمونه سوالات جمع‌آوری شده بسیار اثرگذار خواهد بود.

در صورتی که به آرشیو کامل نمونه سوال‌های امتحانی یازدهم تجربی در تمام دروس به همراه پاسخ نیاز داشتید، می‌توانید به صفحه نمونه سوالات امتحانی یازدهم تجربی مراجعه کنید.

همچنین در صورتی که به آرشیو نمونه سوالات امتحانی عربی یازدهم تجربی به صورت جداگانه در نوبت اول و نوبت دوم نیاز داشتید، می‌توانید به صفحه های نمونه سوالات عربی یازدهم تجربی نوبت اول و نمونه سوالات عربی یازدهم تجربی نوبت دوم مراجعه کنید.

 

منبع: 

  • شهربانو دوستی
  • ۰
  • ۰

در این مطلب مهارت‌های مدیریت زمان و نکته‌های طلایی چگونه مطالعه کردن در شب امتحان را فرا خواهید گرفت.

 

آیا درس‌هایتان را تلنبار کرده و برای شب امتحان نگه داشته‌اید؟ آیا نگران نمره درسی‌تان هستید؟ آیا فکر می‌کنید فرصت مطالعه ندارید؟

 

نگران نباشید در این مطلب مهارت‌های مدیریت زمان و نکته‌های طلایی چگونه مطالعه کردن در شب امتحان را فرا خواهید گرفت.

 

نخستین گام

اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که شب قبل از امتحان درس می‌خوانید بهتر است به ساعات فکر کنید نه به دقایق. فکر کنید چه مطالبی را می‌توانید در زمان کوتاه یاد بگیرید.

 

قبل از این که مطالعه را شروع کنید به موارد زیر توجه کنید :

_ مواد مغذی برای تقویت ذهن مصرف کنید

قطعاً مواد مغذی شامل پفک، چیپس و پاپکورن نمی شود. تخم‌مرغ و چند تکه شکلات تلخ در وعده شام بسیار مؤثر است. شکلات تلخ کارایی مغز را افزایش می‌دهد.

 

_ اگر احساس خستگی می‌کنید، دوش آب سرد بگیرید

دوش آب سرد به احساس تازگی و طراوت و بیدار ماندن کمک می‌کند. خوردن یک دسر سبک مانند سیب کارایی را چند برابر افزایش می‌دهد و استرس امتحان را دور می‌کند. غذاهای سنگین نخورید، این غذاها باعث احساس خواب‌آلودگی می‌شوند. درحالی که این چیزی است که قصد دارید از آن جلوگیری کنید. اگر در طول مطالعه آدامس بجوید، حواستان پرت شده و نمی‌توانید چیزی را که مطالعه کردید، به خاطر بیاورید.

 

_ تغذیه سالم قبل از مطالعه باعث می‌شود احساس گرسنگی نکرده و برای خوردن تنقلات وسوسه نشوید

مطالعه را با یک نوشیدنی یا آبمیوه خنک شروع و احساس کنید سر جلسه امتحان نشسته‌اید پس جدی باشید. در این حالت هیچ بهانه‌ای ندارید که از جا بلند شوید.

 

 

-همه لوازم مورد نیاز را که برای آزمون نیاز دارید در کنار دست‌تان قرار دهید.

جزوات، کتاب‌های درسی، سوالات آزمون‌های قبلی، یادداشت‌ها و... را روی میز کار بگذارید.

 

_ ساعت را برای 45 دقیقه تنظیم کنید، در بازه‌های زمانی 45 دقیقه مطالعه کنید و 5 دقیقه بعد از این مدت استراحت کوتاهی کرده و دوباره مطالعه را ادامه دهید. چنانچه بخواهید برای ساعات نامحدود مطالعه کنید، مغز بیش از حد خسته شده و مجبور می‌شوید برای حفظ تمرکز زمان طولانی‌تری را صرف کنید.

بهتر است اهداف‌تان را با پاداش‌های کوچک ( زنگ تفریح ) دنبال کنید در این حالت می‌توانید تا زمانی که لازم است به مطالعه ادامه دهید فقط کافی است زمان‌سنج را برای 45 دقیقه تنظیم کنید.

 

_ راهنمای درسی و مواد امتحانی را دنبال کنید؛

  به یادداشت‌ها، جزوات، کتاب‌ها و آزمون‌های قبلی که احتمال می‌دهید در امتحان مورد توجه باشد، مراجعه کنید. معلم‌ها سوال‌ها را از درس‌هایی که در کلاس ارائه شده، طرح می‌کنند بنابر این یادداشت‌ها و جزوات منابع باارزشی به شمار می‌روند. یادداشت‌ها را هرگز برای مطالعه در شب قبل از آزمون فراموش نکنید. به سوالاتی که آخر هر فصل وجود دارد توجه کنید و خود را با بررسی این سوالات بیازمایید. علاوه بر آن به دو صفحه اول هر بخش که خلاصه‌ای از مطالب فصل مربوطه است توجه کنید تا اطلاعات اساسی و اولیه را درباره هر فصل یاد بگیرید.

 

_ مسابقه پرسش و پاسخ با یک دوست یا اعضای خانواده سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد

از مادر، برادر، پدر و خواهر یا یک دوست صمیمی بخواهید به تعدادی از سوالات شما خیلی سریع پاسخ دهد. لیستی از مطالبی که شما را درگیر کرده و نمی‌توانید آن‌ها را به خاطر بسپارید تهیه کنید و در قالب سوال آن‌ها را از اطرافیان بپرسید و بخواهید خیلی سریع به سوال‌تان پاسخ دهند. تکرار پرسش و پاسخ باعث می‌شود آن‌ها ملکه ذهن شوند. علاوه بر آن مسابقه پرسش و پاسخ کمک می‌کند تا نقاط ضعف موجود را جبران کنید.

 

_ تهیه یک لیست برای بررسی سریع، همه نکات درسی، مطالب حفظی، تاریخ‌های مهم و معادلات پیچیده را روی یک ورق کاغذ بنویسید. این لیست را قبل از آزمون و صبح روز بعد مطالعه کنید.

هیچ چیز بدتر از آن نیست که شب قبل از آزمون به اندازه کافی نخوابیده باشید. ممکن است وسوسه شوید و همه شب را بیدار بمانید و خود را برای امتحان آماده کنید اما هنگامی که زمان امتحان فرامی‌رسد قادر نخواهید بود همه اطلاعاتی را که یاد گرفته‌اید به خاطر بیاورید. مغز در این حالت فقط برای بیدار ماندن تلاش می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد نخوابیدن در شب امتحان عملکرد حافظه را نابود کرده و به شدت پایین می‌آورد.

 

-نگاهی کوتاه به لیست مرور؛

سعی کنید صبح روز امتحان حدود 45- 30 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید. نگاهی کوتاه به لیست مرور و فلش‌کارت بیندازید. زمانی که منتظر هستید تا جلسه آزمون شروع شود، صفحات مرور را کنار بگذارید.

 

نکته‌های خوب برای مطالعه و یادگیری مطالب مهم

_ آرام باشید، ممکن است کمی سخت باشد ولی کافی است یک نفس عمیق بکشید. سعی کنید افکارتان را متمرکز کنید. یک مکان خوب و ‌آرام برای مطالعه پیدا کنید. تختخواب و مبل راحتی انتخاب خوبی نیستند. دراز کشیدن روی تختخواب یا مبل راحتی به این معنی است که شانس خود را برای موفقیت در آزمون فردا به خطر می‌اندازید.

 

_ کتاب‌های درسی و یادداشت‌هایتان را باز کنید و از ابتدا شروع کنید روی جزییات کوچک چندان تمرکز نکنید. به مطالب مهم و برجسته که احتمال می‌دهید در آزمون فردا از آن‌ها سوال مطرح شود، تمرکز کنید.

 

_ اطلاعات مهم را در کاغذهای کوچک یادداشت بنویسید و با صدای بلند بخوانید. این فرآیند به مغز و قدرت یادگیری کمک می‌کند.

 

_ فلش‌ کارت درست کنید. تهیه فلش کارت روش خوبی است تا خود را بیازمایید. فلش کارت کمک می‌کند تا اطلاعات را پردازش کنید. نکات مهم را در فلش کارت‌ها مرتب نوشته و با صدای بلند بخوانید.

 

_ اطلاعات و نکات را در راه مدرسه در ذهن مرور کنید. هرگز قبل از شروع آزمون سراغ جزوات و کتاب‌های درسی نروید. این کار اشتباه بزرگی است و اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد.

 

_ سعی کنید مطالبی را که می‌خوانید درک کنید. با این کار هیچ مشکلی برای به خاطر آوردن آن‌ها سر جلسه امتحان نخواهید داشت. به خاطر داشته باشید فرار از درس‌های تلنبار شده به راحتی ممکن نیست. شاید تلنبار کردن برای یک درس چندان کار نادرستی نباشد اما این موضوع برای همه درس‌ها بویژه درس‌های با حجم سنگین صدق نمی‌کند.

 

صبحانه کامل

قطعاً صبحانه کامل معده درد یا دل درد را از شما دور می‌کند. قبل از آزمون آب کافی بنوشید. توجه کنید اگر نمی‌توانید بیدار بمانید قهوه بنوشید اما اگر احساس می‌کنید قهوه شما را خیلی عصبی و مضطرب می‌کند سعی کنید برای این‌که بیدار بمانید و خواب‌آلودگی سراغ‌تان نیاید، مقداری ورزش کنید.

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا علاوه بر این‌که سلامتی را به خطر می‌اندازند باعث افزایش استرس و اضطراب می‌شوند پس هرگز شب قبل از آزمون از این نوشیدنی‌ها استفاده نکنید.

تصور کنید شب قبل از امتحان است و می‌خواهید برای روز بعد خود را آماده کنید. پیشنهادات زیر را دنبال کنید.

 

شب قبل از امتحان

_ یادداشت‌برداری کنید

اگر زمان کوتاهی برای مطالعه جهت آزمون روز بعد دارید، یادداشت‌برداری کنید. البته مهارت یادداشت‌برداری خیلی مهم است تا بیشترین بهره را شب قبل از امتحان ببرید. اگر معلم قبل از امتحان یک جلسه مرور گذاشت حتماً در آن شرکت کنید. معلم‌ها در جلسات مرور نکات ریز و مهم که برای امتحان ضروری هستند را یادآوری می‌کنند. یادداشت‌های سر کلاس را جدی بگیرید به طور منظم سر کلاس حاضر شوید و یادداشت‌برداری کنید. چنانچه یادداشت‌برداری نکردید، یادداشت‌های همکلاسی‌هایتان را کپی‌برداری کنید.

 

_ نکات سر کلاس و یادداشت‌ها گنج قابل دسترس هستند

مفاهیم، تعاریف و معادلات مهم را در کارت‌های سه در پنج سانتیمتری بنویسید و مجموعه‌ای مفید از فلش کارت‌های دستی تهیه کنید. عمل بازنویسی به یادگیری و حفظ مطالب کمک می‌کند. اگر یادگیری بصری شما خوب است پس این عمل قطعاً کمک خواهد کرد.

 

_ اگر یادگیری شنوایی خوبی دارید به این معنی که با شنیدن، مطالب را یاد می‌گیرید، کلماتی را که در فلش‌کارت‌ها نوشته‌اید بلند بخوانید

شاید در ابتدا تصور کنید این بازنویسی در فلش کارت‌ها به درد نمی‌خورد اما اگر قصد دارید اطلاعات مهم را یاد بگیرید، بسیار مفید است. یادگیری معادلات و مسائل کاربردی و عملی از طریق تکرار، عمل مفیدی نیست.

 

_ نکات کلیدی را شناسایی کنید

نخستین صفحه از هر فصل اغلب نکات کلیدی که هدف اصلی درس است را شامل می‌شود، این صفحات را حتماً نگاه کنید.

 

_ خود را بیازمایید

اگر معلم‌تان نمونه سوال داده آن را حل کنید. برای سوالات زمان زیادی صرف نکنید اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید از فلش‌کارت کمک بگیرید. ممکن است به بازخوانی مجدد فلش‌کارت‌ها نیاز داشته باشید. برخی از استراتژی‌های حفظ را یاد بگیرید. سعی کنید با استفاده از گیره، یادداشت‌ها و فلش‌کارت‌ها را آویزان کنید. برقرار کردن ارتباط تصویری با اطلاعات نتیجه خوبی خواهد داد.

 

_ مطالعه را با مهمترین اطلاعات درسی شروع کنید

ابتدا مفاهیم کلی را یاد بگیرید و درباره یادگیری جزییات نگران نباشید زیرا هدف یادگیری ایده‌های اصلی در زمان کوتاه است.

 

_ حافظه، اطلاعاتی را که شما در شروع و پایان مطالعه، یاد گرفته‌اید بهتر از موضوعاتی که در وسط مطالعه یاد گرفته‌اید، به خاطر می‌سپارد.

 

_ با مطالعه روزانه، مفاهیم به مدت طولانی در حافظه بلندمدت باقی می‌ماند اما اگر وضعیتی پیش آمده و مطالعه را به لحظات پایانی موکول کرده‌اید مفاهیم در حافظه کوتاه مدت باقی می‌ماند و زود فراموش می‌شوند. پس سعی کنید مفاهیم را درک کنید.

 

_ به یک موسیقی آرامبخش مانند موسیقی کلاسیک با صدای کم گوش کنید

موسیقی برخی از خستگی‌های مطالعه را کم می‌کند. هرگز بعد از زمانی که معمولاً می‌خوابید مطالعه نکنید در بعدازظهر یا ساعات اولیه عصر مطالعه کنید. اگر فرد سحرخیزی هستید مطالعه اوایل صبح نتیجه خوبی خواهد داشت.

 

_ نگرش مثبت و برنامه ریزی برای مطالعه راهی به سوی موفقیت است. برنامه‌ریزی زمان انجام کار را برای فرد برجسته و مهم می‌کند.

 

_ هنگامی که تلاش می‌کنید درس تاریخ را حفظ کنید اسامی و سایر اطلاعات واقعی را در ذهن بسپارید. اگرچه این عمل مقداری طول می‌کشد اما روش بازنویسی و تکرار و تلاوت مؤثر است. در مورد مسائل ریاضی و علم معادلات به مسائلی که معلم سرکلاس تاکید کرده، توجه کنید. در اینجا تکنیک یادداشت‌برداری به کمک خواهد آمد.

 

قسمت دوم : روز امتحان

پس صبحانه روز آزمون را فراموش نکنید. کمی زود بیدار شوید، صبحانه کامل بخورید و حداقل یک ساعت زودتر قبل از امتحان در جلسه حاضر شوید از این‌که تنها از کربوهیدرات‌ها استفاده کنید، بپرهیزید. حداقل 10 دقیقه قبل از آزمون سریع یادداشت‌ها و لیست مرور را مرور کنید تا مغزتان به‌صورت خودکار مفاهیم را تنظیم کند.

 

مطالعات اخیر نشان می‌دهد افرادی که خیلی پریشان و مضطرب هستند مطالعه گروهی مانند شکستن طلسم برای این فاجعه عمل می‌کند. مطالعه با یک گروه از همکلاسی‌ها کمک می‌کند تا آرامش و تمرکز را حفظ کرده و وقت کمتری را تلف کنید.

 

دانش‌آموزان معمولاً حین مطالعه گروهی نکات کلیدی را یاد می‌گیرند و از اشکالات آگاه می‌شوند.

منبع : iran-newspaper.com

https://www.beytoote.com/psychology/emtehanat/golden3-tips-night-test.html

  • شهربانو دوستی
  • ۰
  • ۰

این سوالی بود که دیشب از جانب دوستی برایم پیش آمد. بعد از این سوال، مغز من پنج شش ساعت زمان می‌خواست تا با مرور آنچه در گذشته با آن مواجه بوده به جواب قانع‌کننده‌ای – حداقل برای خودم – برسد. این جواب بر اساس دانسته‌های من از دوره‌ی Learning How to Learn کتاب‌های Make it Stick و The Power of Habit نوشته شده است. البته تعدادی از جواب‌های Quora را هم قرض گرفته‌ام.

شما نمی‌توانید

حقیقت این است که احتمالا شما نمی‌توانید روزی ده ساعت درس بخوانید. مغز ما برای هضم اطلاعات ورودی نیاز به زمان دارد و ممکن است آشفته‌بازاری که برای مغز ایجاد می‌کنید، اوضاع را نه‌تنها به سمت بهتر شدن سوق ندهد، بلکه بدترش کند.

حالا فرض را بر این بگذارید که قبلش هم درس‌خوان نبوده‌اید، اوضاع بدتر می‌شود. مغز شما به این نوع زندگی عادت ندارد و مدام بخش‌های مرتبط با درد را برای مقابله فعال می‌کند در نتیجه این کار بعد از چند روز تمام توانِ اراده‌ی شما را در خود می‌بلعد و تمام.

خب اگر فکر می‌کنید که آب پاکی را روی دستتان ریختم و کار تمام است، کمی صبر کنید. اگر بتوانید روش‌تان را برای مطالعه بهینه کنید، با بالا بردن بازده، برنده‌ی بازی خواهید بود. فقط یک نکته را در نظر داشته باشید و آن اینکه این پست، یک مثال کلی از یک برنامه‌ی سنگین است و شما می‌توانید آن را برای مقصود خود تنظیم و بهینه کنید.

قبل از خواندن ادامه‌ی مطلب نکته‌ای را عرض کنم. بیش از یک سال و نیم است که از انتشار این نوشته می‌گذرد و راهکارهای مدرن آن هنوز هم به افراد زیادی کمک می‌کند. با افزایش دانش خودم در زمینه یادگیری و بهره‌گیری از کتاب‌های روز دنیا، کتابچه‌ای در این زمینه نوشته‌ام که به جزئیات بهترین تکنیک‌های یادگیری می‌پردازد و به شما کمک می‌کند تا بهتر از زمان خود استفاده کنید. می‌توانید نسخه PDF کتاب را به مبلغ ۶۱۰۰ تومان از طریق لینک زیر خریداری کنید:

 

به‌روزرسانی ۱۸ اردیبهشت ۹۸: با استفاده از کد تخفیف ilola می‌توانید این کتاب را با بیست درصد تخفیف و به مبلغ ۴۹۰۰ تومان بخرید (کُد، تنها برای صد نفر اول قابل استفاده است).

جزئیات بیشتر در صفحه‌ی کتاب (روی این پیوند ضربه بزنید)

خواب مهم است

خواب مهم است، به خصوص وقتی پای حافظه، حفظ‌کردن و درک مطلب به میان می‌آید. بایستی که حداقل در این دوره‌ی فشرده‌ی یادگیری، تا جایی که می‌توانید کیفیت خواب خود را افزایش دهید. ولی چطور؟

۱) برنامه‌ی منظمی برای خواب بچینید. ساعت مشخصی را به رخت‌خواب بروید و حتی اگر برای روزهای اول برای خوابیدن با مشکل مواجه شدید در فضای تاریک اتاق و در رخت‌خواب بمانید. به خود خوابیدن زیاد فکر نکنید که نتیجه‌ی عکس می‌دهد. در رخت‌خواب ذهن‌تان را رها کنید. بدن شما طی چند روز به الگوی جدیدی که به او تحمیل می‌کنید عادت کرده و به مرور راحت‌تر می‌خوابید. این روش حداقل روی چند نفر از دوستانم جواب داده است و راضی بوده‌اند.

۲) دو ساعت قبل از خواب، موبایل و هر صفحه‌ی نورانی دیگر (به خصوص تلویزیون) را کنار بگذارید. فضا را تا حد امکان تاریک کنید تا ملاتونین برای به خواب رفتن شما به مقدار لازم توسط غده‌های پینه‌آل یا صنوبری ترشح شود. «اون موبایل کوفتی رو بذار کنار!»

۳) قبل از خواب، یادداشت‌هایی که در طول روز برداشته‌اید را مرور کنید. این مرور به مغز شما می‌فهماند که این موضوع اهمیت دارد، و در حین خواب، اطلاعاتی که در طول روز خوانده‌اید و به آن مرتبط است را تقویت می‌کند. در نتیجه آن همه درسی که خواندید را به زباله‌دان مغز منتقل نمی‌کند!

مدیتیشن

اگر امکانش را دارید اکیدا توصیه می‌کنم که روزی ده دقیقه مدیتیشن را در برنامه‌ی خود بگنجانید. در این پست بیشتر در خصوص چرایی و چگونگی مدیتیشن صحبت کردم. این مورد را جدی بگیرید که به تمرکز شما بی‌نهایت کمک می‌کند. شما با روزی ده دقیقه مدیتیشن، ده دقیقه را از دست نمی‌دهید، بلکه بالعکس چندین و چند ده دقیقه به روزتان اضافه می‌کنید. مثل معروفی می‌گوید «اگر روزی بیست دقیقه وقت برای مدیتیشن نداری، روزی دو ساعت مدیتیشن کن!» حالا ما به همان ده دقیقه هم راضی‌ایم به خدا!

از کجا شروع کنیم؟

فرض کنید که یک کار تمام وقت دارید. ساعت هشت صبح تا ساعت شش بعد از ظهر. ده ساعت کار که دو ساعتش به ناهار و استراحت می‌گذرد. همین الان برای خودتان یک بازه‌ی مشخص را تعیین کنید. لازم است که یک ساعت خروج/پایان روز کاری برای خودتان داشته باشید تا ذهن‌تان در طلب رسیدن به آن ساعت، شما را در طی ساعات کاری یاری کند.

حالا شما یک نقشه‌ی کلی دارید. با توجه به آنچه بایستی در طول این مدت به اتمام برسانید، یک برنامه برای هفته‌ی پیش رو بنویسید. لازم نیست که این برنامه زیاد به جزئیات بپردازد، بلکه همین که یک نمای کلی از آنچه که از خود انتظار دارید را نشان دهد کافی‌ست.

حالا با توجه به آن برنامه‌ی هفتگی، یک برنامه برای فردا بنویسید. مثلا درس فلان و بیسار و بهمان را فردا می‌خوانم. ولی فعلا آن را زمانبندی نکنید تا نکاتی در خصوص زمان‌بندی درسی به شما بگویم.

زمان‌بندی

زمانی که در حال مطالعه‌اید، به مرور تمرکزتان را از دست می‌دهید. با از دست رفتن تمرکز، مغز شما در پیوند اطلاعات و ساختن قطعه‌های مفید (چانک‌ها) دچار مشکل می‌شود. به عبارتی هرچه جلو می‌رود بازده‌ی شما کمتر شده و هرچه بازده کمتر می‌شود هدر-رفتِ وقت بیشتر. برای این کار ما از تکنیک پومودورو استفاده می‌کنیم.

در این تکنیک شما بسته به مطلب درسی یک تایمر بیست دقیقه تا یک ساعته در کنار خود می‌گذارید، و در طول آن مدت زمان، بر روی آن آیتم درسی متمرکز می‌مانید. با خودتان تکرار کنید که «من طی مدت زمان پومودورو، آن را نخواهم شکست و هر کاری دارم را به بعد از تمام شدن تایمر موکول می‌کنم.» یک کاغذ کنار دستتان بگذارید تا چیزهایی که به ذهن‌تان می‌رسد را در آن یادداشت کنید و از ذهن‌تان بیرون بیندازید و در جا به مطلبی که در حال کار کردن روی آن‌اید برگردید. پومودورو را یک موجود مقدس در نظر بگیرید که شکستن آن، عواقب سنگینی را برای‌تان به همراه خواهد داشت. مدت زمان معمول یک پومودورو ۲۵ دقیقه است که من هم همان را پیشنهاد می‌کنم.

خب پیش‌تر ده ساعت برای مطالعه در نظر گرفتیم. آن را به سه بخش کلی تقسیم می‌کنیم:

۱) چهار ساعت مطالعه
۲) دو ساعت استراحت و تقویت قوا
۳) چهار ساعت مطالعه

چهار ساعت اول و آخر

فرض کنید هشت آیتم مختلف را باید یاد بگیرید. هر روز را به چهار آیتم اختصاص دهید. دو آیتم برای صبح (چهار ساعت اول) و دو آیتم برای بعد از ظهر (چهار ساعت آخر). چرایی‌اش را بعدا توضیح می‌دهم.

حالا چهار ساعت اول را به این صورت تقسیم‌بندی کنید:

از ساعت ۸:۰۰ تا ۸:۲۵ پومودورو اول
از ۸:۲۵ تا ۸:۳۵ استراحت
از ساعت ۸:۳۵ تا ۹:۰۰ پومودورو دوم
از ساعت ۹:۰۰ تا ۹:۱۰ استراحت
از ساعت ۹:۱۰ تا ۹:۳۵ پومودورو سوم
از ساعت ۹:۳۵ تا ۹:۴۵ استراحت
از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۰:۱۰ پومودورو چهار
از ساعت ۱۰:۱۰ تا ۱۰:۳۰ استراحت (توجه کنید که این استراحت بعد از تمام شدن چهار دور پومودورو به جای ده دقیقه، بیست دقیقه است.
از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۰:۵۵ پومودورو پنجم
از ساعت ۱۰:۵۵ تا ۱۱:۰۵ استراحت
از ساعت ۱۱:۰۵ تا ۱۱:۳۰ پوموردو ششم
از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۱:۳۵ استراحت
از ساعت ۱۱:۳۵ تا ۱۲:۰۰ پومودورو هفتم

می‌توانید از تکنیک زنگ بدپیله استفاده کنید و برای شروع هر پومودورو یک آلارم تنظیم کنید.

تا اینجا دقیقا چهار ساعت شد. دو ساعت بعدی نوبت استراحت است. اولین آیتمی که در برنامه‌ی استراحت می‌گذارید سی دقیقه خواب (چرت) است. به محضی که ساعت دوازده شد دراز بکشید و چشمانتان را ببندید. حتی اگر احساس می‌کنید که خواب‌تان نمی‌برد، شما وارد مرحله‌ی یک و احتمالا دوم خواب خواهید شد و همین برای تجدید قوای مغز و سر و سامان دادن به اطلاعات کافی‌ست. یک برنامه‌ی هفت دقیقه‌ای ورزش هم از اینجا دانلود کنید. تمرین ورزشی به ساختن سلول‌های جدید عصبی کمک می‌کنید. چیزی که بیشتر از همه به آن نیاز دارید، پس ورزش، به همراه یک پیاده‌روی کوتاه‌مدت می‌تواند بیش از خود درس‌خواندن به شما کمک کند. از این موضوع سرسری نگذرید.

ساعت دو بعد از ظهر دقیقا مثل چهار ساعت اول، هفت پومودورو را اجرا کنید. و ساعت شش، برنامه‌ی فردا را بنویسید و تمام. نوشتن برنامه‌ی روز بعد به مغز شما اجازه می‌دهد تا برای اجرایی کردن آن در روز بعد، آمادگی داشته باشد.

اراده‌ی این برنامه‌ی سنگین را از کجا بیاورم؟

به قول کتاب The Power of Habit اراده مانند یک عضله است. شما نمی‌توانید که یک عضله را یک شبه بسازید و همینطور از یک عضله‌ی ضعیف انتظار داشته باشید که از پس یک برنامه‌ی سنگین بربیاید. پس منابعمان محدود است و در نتیجه لازم است در استفاده از آن صرفه‌جویی کنیم.

در برنامه‌ی بالا ما ۱۴ فشار ضعیف به عضله‌ی اراده وارد می‌کنیم. خوبی تکنیک پومودورو به این است که فشار را از عضله‌ی اراده برمی‌دارد. مهم است که شما به پومودورو مثل یک پدر یا مادر احترام بگذارید و حرف روی حرفش نزنید. اگه این داستان را در پس ذهن خود داشته باشید، برای تمام کردنش، بعد از شروع شدنش، به قدرت اراده نیاز خاصی نخواهید داشت. به این صورت عضله‌ی ضعیف اراده‌ی خودتان را کم‌کم تقویت می‌کنید و از طرفی از برنامه هم به خاطر بی‌ارادگی باز نمی‌مانید.

تکنیک‌های مطالعه

Interleaved Practice

در جایی که اکثر رقبای شما در حال خواندن یک درس در نشست‌های طولانی‌مدت به سر می‌برند، شما از تکنیک Interleaved Practice استفاده می‌کنید و تا سه برابر بازده بالاتری نسبت به آن‌ها خواهید داشت. خلاصه‌اش می‌شود که آیتم‌های درسی را با هم مخلوط کنید. قرار شد که چهار ساعت اول را به دو آیتم اختصاص دهیم. فرض کنید که اسم آن‌ها X و Y است. هفت پومودورو را به این صورت پیاده کنید.

در پومودوروی اول، یک نگاه کلی به قسمتی از منابع هر دو آیتم که بایستی در طول امروز مطالعه کنید بیندازید (پومودورو را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید). تیترها را بخوانید، خطوط بولد شده و نمودار و تصاویر و کپشن‌های تصاویر را بخوانید و مرور کنید. سعی کنید یک تصویر کلی از چیزی که می‌خواهید شروع به خواندنش کنید را در ذهن خود ساخته و پرداخته کنید. تایم استراحت روی صندلی لم بدهید و سعی در آزاد کردن ذهن کنید. به این صورت مغز شما در پس زمینه شروع به ساخت یک زیرساخت برای مطالب مربوطه می‌کند. استراحت که تمام شد پومودورو دوم و سوم را به درس X اختصاص دهید. پومودورو چهار و پنجم را به درس Y سپس پومودورو ششم را به X و دو مرتبه پومودورو هفتم را به Y.

در هم کردن دروس باعث می‌شود که در آینده آن‌ها را بهتر به یاد بیاورید. البته احتمالا ذهن‌تان به شما می‌گوید که «داری گیجم می‌کنی، من اینجوری کلا قاطی می‌کنم» ولی به حرفش گوش نکنید. حداقل نتایج مطالعات علمی می‌گوید بهتر است به حرفش گوش نکنید.

Spaced Practice

این تکنیک در خصوص تمرین با فاصله از هم است. یک توهمی به اسم توهم فهمیدن و درک مطلب وجود دارد. این توهم که بعد از روخوانی یا دوباره‌خوانی متنی سر و کله‌اش پیدا می‌شود، به شما می‌گوید که درس را به خوبی فهمیده‌اید. تکرار مداوم یک درس در یک روز که با تلاش ذهنی همراه نباشد، مفتش گران است و تنها این توهم را در شما به وجود می‌آورد که چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد را در آینده به یاد خواهید آورد. لازم است که بین تمرین‌های یک درس، فاصله‌های یکی دو روزه بیندازید.

Reflect

این تکنیک یکی دیگر از تکنیک‌های موثر در یادگیری‌ست. کتاب را ببندید و سعی کنید که آنچه خوانده‌اید را به یاد بیاورید. احتمالا با چالشِ سختِ ذهنی مواجه می‌شوید و می‌بینید که چیز زیادی را به خاطر نمی‌آورید. کدام بهتر است؟ اینکه با دوباره‌خوانی توهم اینکه یاد گرفته‌اید به شما دست بدهد یا اینکه با Reflect کردن کلا از خودتان ناامید شوید؟ دومی به شدت موثر است و لازم است خاطرنشان کنم که در این ناامیدی تنها نیستید. دو پومودورو آخر (یعنی شش و هفت) را به این کار بپردازید. سعی کنید چیزهایی که در پومودوروهای دوم، سوم خواندید را در پومودورو شش و چیزهایی که در پومودوروهای چهارم و پنجم خواندید را در پومودورو هفت یادآوری کنید.

هر چقدر هم کم باشد مهم نیست، مهم این است که مغز شما اکنون تشنه‌ی اطلاعات است. نیمه‌ی اول پومودورو (شش و هفت که پومودوروهای Reflect می‌نامیم) را به تلاش ذهنی بپردازید. هرچقدر بیشتر زور بزنید و کمتر به یاد بیاورید، ذهن‌تان جای بیشتری برای اطلاعات باز می‌کند. پس بی‌خیال آن حجم ناامیدی که سراغ‌تان می‌آید تلاش کنید و تلاش کنید؛ حتی اگر هیچ چیز و مطلقا هیچ چیزی را به خاطر نیاوردید. نیمه‌ی دوم پومودورو شش و هفت را به مطالعه‌ی خلاصه‌ای که نوشته‌اید بپردازید. این اطلاعات مانند یک جاروبرقی چند هزار وات سریع به درون کشیده می‌شود و جای‌شان بسیار مستحکم خواهد شد. مگر خلاصه‌نویسی کرده بودید؟

خلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی بر روی کاغذ یکی از روش‌های خوب برای درک مطلبی‌ست که می‌خوانید. گاهی ما خودمان هم حواسمان نیست که به کلی حواسمان از مطلب پرت شده است. با خلاصه‌نویسی دائم به خودتان یادآوری می‌کنید که بر روی مطلب متمرکز بمانید. ولی خلاصه‌نویسی هم برای خودش روش‌هایی دارد. در اینجا یک روش را با شما به اشتراک می‌گذارم. به تصویر زیر نگاه کنید:

Cornell Notes

کاغذ را به سه قسمت تقسیم کنید. یادتان است که گفتم پومودوروی اول را به نگاه کردن به تیترها و نمودارها و غیره بپردازید؟ سعی کنید در حین این نگاه اجمالی از قالب همان تیترها و نمودارها و… سوال طرح کنید. در ستون کناری کوچک‌تر آن سوالات را یادداشت کنید. حالا در حین مطالعه در پومودورهای بعدی، نکات کلیدی و مهم و همچنین پاسخ سوال‌هایی که مطرح کردید را در ستون دیگر بنویسید. زیاد شلوغش نکنید و به نکات کلیدی اکتفا کنید. کاری کنید که آن نکات کلیدی راهی شود به سایر مطالب درسی. یعنی با خواندن آن‌ها و Reflect کردن بقیه درس را تا حدودی به یاد بیاورید. پس شلوغ‌کاری فقط به ضررتان تمام خواهد شد.

قرار شد که در طول روز، چهار آیتم را بخوانیم. دو آیتم در صبح و دو آیتم در بعد از ظهر. بنابراین چهار برگه برای هر روز آماده داشته باشید. مطالب را بنویسید و شب قبل از خواب به جای اینکه به کل مطالب نگاه کنید، این چهار برگه را در حد چند دقیقه‌ی کوتاه مرور کنید و بخوابید.

از این برگه‌ها برای تکنیک Spaced Practice هم استفاده خواهیم کرد. به عبارتی با فاصله‌ی چند روزه، هر باری به آن‌ها یک نگاهی بیندازید.

برنامه را ویرایش و بهینه کنید

عملکرد هفتگی خود را بررسی و سعی کنید که مشکلات برنامه‌ای که برای هفته‌ی پیش نوشتید را برطرف و برنامه‌ی هفته‌ی بعد را بهینه‌تر بنویسید. بازخوردها مهم‌اند بنابراین یک کاغذ برای یادداشت این بازخوردها در کنار خود داشته باشید. بعد از چند هفته بهترین برنامه‌ای که با وضعیت شما سازگار است را خواهید داشت.

عادت‌های جدید و خوب بسازید

اولش سخت است ولی اگر این روند را به مدت دو هفته ادامه دهید، کم‌کم بدن عادت می‌کند و دیگر نیازی به نیروی زیادی برای اجرایی کردن برنامه ندارید. پس لطفا این دو هفته به هر ترفندی که شده خودتان را متقاعد کنید که پا پس نکشید.

عادت‌ها در اصل از سه بخش Cue و Routine و Reward تشکیل شده‌اند. شما نشانه را می‌بینید و وارد روتین می‌شوید تا به Reward یا پاداش برسید. ما عادت را به این صورت پیاده می‌کنیم که نشانه همان برنامه‌ای باشد که روز قبل نوشتید. اهمیت نوشتن برنامه با مشخص کردن زمان اجرا اینجاست که مشخص می‌شود. برنامه‌ای که نوشته‌اید را روی میز کار جلوی چشمانتان بگذارید. اینکه بدانید ساعت ۱۰:۳۰ وقت پومودورو پنجم است و هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست. روتین هم تایم پومودورو و پاداش هم… خودتان را بعد از هر پومودورو خوشحال کنید…

دورتان را خلوت کنید

حالت پرواز موبایل فقط برای سوار شدن داخل هواپیما نیست، برای نگرفتن اعلان و پرت نشدن حواس هم کارایی دارد. تمام راه‌های ارتباطی خود با دنیای بیرون را ببندید و اگر امکانش هست، کلا اینترنت را قطع کنید. میز کار را خلوت و اتاق‌تان را مرتب کنید. این جزئیات ریز به تمرکز شما کمک فراوانی می‌کند. نشانه‌هایی که در چرخه‌ی عادت نقش دارند، از همین شلوغ‌پلوغی‌های اطراف جان می‌گیرند. با مرتب و خلوت کردن اطراف خود و کم کردن وسایل مزاحم مثل گوشی موبایل، احتمال پدیدار شدن عادت‌های بد را به حداقل برسانید.

خودتان را مهمان کنید

به عنوان آخرین نکته، خودتان را مهمان کنید. بعد از هر پومودورو یک کاری که مورد علاقه‌تان است و از طرفی وقتتان را زیاد نمی‌گیرد انجام دهید. اگر مثل خیلی‌ها با خوردنی ارضاء می‌شوید، بهتر است بعد از هر نشست خودتان را به یک چیز خوشمزه مهمان کنید. یادتان باشد که رژیم غذایی هم مهم است. انرژی لازم برای مغز را تامین کنید و بعد از کنکور به فکر لاغری بیفتید!

موفق باشید…

منبعhttps://www.ilola.ir/954/%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85/

  • شهربانو دوستی